Au revenit cozile sărăciei: Bolnavii, purtaţi pe drumuri şi storşi de bani

Barlad Online

analize_control-medic-de-familieVasluienii sunt nevoiţi să aştepte peste o lună de zile pentru a-şi face testele de laborator în mod gratuit, altfel trebuie să scoată bani grei din buzunar. Listele de aşteptare la RMN, de exemplu, se întind pe o jumătate de an! Bugetul alocat analizelor medicale nu este niciodată suficient în comparaţie cu solicitările. De multe ori, cei cu probleme care nu suferă amânare şi lipsiţi de resurse financiare bat zile la rând din poartă în poartă pentru a-şi face un set de analize gratuite şi primesc acelaşi răspuns: nu mai sunt fonduri.

Încet, dar sigur, efectuarea analizelor medicale gratuite a redevenit un sport extrem pentru bolnavii din judeţul Vaslui. Lună de lună, în doar câteva zile, fondurile alocate laboratoarelor sunt epuizate. Bolnavii care merg mai târziu fie trebuie să bage adânc mâna în buzunar pentru a le plăti, fie să aştepte cel puţin o lună până se vor găsi fonduri şi pentru ei.
”Sunt programată de două săptămâni şi asta pentru că au spus că nu prea sunt fonduri. Eu nu am bani să plătesc pentru analize şi, chiar dacă sunt bolnavă, sunt nevoită să aştept. Sunt aproape zece analize de făcut. Este grav ce se întâmplă cu noi”, spune o vasluiancă.
”Primele zile din lună, când sunt alocate fondurile de la Asigurările de Sănătate, este foarte aglomerat, în rest bate vântul. Luna aceasta, ca şi luna trecută, sunt puţine fonduri alocate, iar cererile sunt tot mai mari”, afirmă o asistentă de la un laborator de analize din Vaslui.
Marea problemă este că unii dintre cei trimişi să-şi facă analizele pot suferi de afecţiuni care se agravează treptat, dacă nu sunt depistate timpuriu. Umiliţi în ultimul hal, vasluienii care au ghinionul să se îmbolnăvească au de trecut prin chinuri greu de imaginat.
”Analizele mele sunt scumpe, cred că ajung la peste un milion. Eu am o pensie de cinci milioane, de unde să dau bani pentru analize? Cu ce-mi mai cumpăr medicamente sau hrană? Şi aşa mă descurc foarte greu!”, ne-a declarat un bolnav.
Bolnavi şi fără venituri, mulţi vasluieni aşteaptă cu sufletul la gură începutul viitoarei luni, în speranţa că atunci vor apuca să-şi facă analizele cerute de medici.
”Nu am niciun ban, de aceea am venit. Am făcut acum două luni o singură analiză pentru gât şi am dat 75 de lei. Am o pensie foarte mică, nu-mi permit să plătesc. Am aşteptat două luni de zile”.
Liste kilometrice de aşteptare la RMN
Şi mai gravă este situaţia în cazul persoanelor care au nevoie de RMN. Aici bolnavii trebuie să aştepte câte şase luni în şir! S-a ajuns în situaţia ca, la singura clinică unde se fac astfel de investigaţii, pe lista de aşteptare să figureze peste 400 de pacienţi. Asta pentru că fondurile alocate nu acoperă nici jumătate din numărul lunar de solicitări.
Deşi serviciul este gratuit pentru toate persoanele asigurate, cei aflaţi în situaţii grave preferă să plătească pentru a fi consultaţi cu prioritate.
“Oricât ai fi de asigurat, nu poţi să aştepţi atâtea luni. Eu m-am înscris pe listă şi, când am văzut că trec trei luni de zile şi nu-mi vine rândul, am plătit. Cum să stai cu durere şi să nu poţi merge la serviciu normal? Am renunţat şi am mers cu plată. La salariul pe care îl am, a fost o «gaură» serioasă, dar nu avem ce face. Pentru sănătate dăm tot!”, ne-a spus o pacientă.
O investigaţie RMN costă aproximativ 800 de lei. Doar persoanele trimise din spital, cam şase cazuri pe lună, sunt preluate în regim de urgenţă.
Sursa: obiectivvaslui.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu